Slider

Netykieta w komunikacji internetowej

"Witam"  "Dzień dobry" "Cześć"  - jak zacząć maila, co w komunikacji internetowej wypada, a czego lepiej unikać, wątpliwości mi często nie brakuje. Przygotowując się do lekcji, zebrałam najważniejsze zasady internetowego savoir-vivre'u, które mi samej ułatwiają niejednokrotnie pracę. 




Kontakty towarzyskie, nieoficjalne pozwalają na dużą swobodę. 

Inaczej wygląda sprawa w komunikacji oficjalnej. Jeśli chcemy zaprezentować się jako osoba poważna i kulturalna, powinniśmy zadbać przede wszystkim o nasz adres mailowy. Najlepiej, jeśli znajdzie się tam nasze pełne imię i nazwisko albo inicjał imienia i nazwisko. Ze względów praktycznych, wskazane jest oddzielanie imienia i nazwiska kropką. 

Temat

Jeśli chcemy, by nasz mail został zauważony i przeczytany, powinniśmy konkretnie i precyzyjnie sformułować temat wiadomości. Warto pomyśleć, żeby nie był też zbyt długi. Używanie dużej liczby wykrzykników, ukośników i cudzysłowów niemal gwarantuje, że mail trafi do spamu, więc należy się tego wystrzegać.

Powitanie, jak rozpocząć?
  • Klasyczna formuła powitalna to "Szanowny Panie / Szanowna Pani / Szanowni Państwo / Szanowny Panie Dyrektorze / Szanowna Pani Profesor" (wszystkie słowa poza przyimkami i spójnikami zapisujemy wielką literą). Po takim zwrocie powinien pojawić się przecinek, a w nowej linii - jako kontynuacja zdania (a więc rozpoczęta małą literą) - dalsza treść maila.
  • Rozpoczynanie wiadomości od "Dzień dobry" czy "Dobry wieczór" nie jest najlepiej widziane przez językoznawców.  Podobnie jest ze wzbudzającym tyle emocji zwrotem "Witam". Zakłada on nadrzędną rolę nadawcy. Wszak często tego sformułowania używamy, przyjmując gości we własnym domu czy mieszkaniu. Jeśli piszemy zatem do przełożonego, "witanie" jest po prostu niestosowne. 
  • Nie da się jednak ukryć, że zwyczaj ten się szerzy, szczególnie w komunikacji korporacyjnej, bazującej na zachodnich wzorcach i nastawionej na skracanie dystansu. "Witam" traktowane jest do tego jako zwrot uniwersalny i złoty środek między powitaniem oficjalnym a poufałym. Jedni specjaliści od języka krytykują mailowe "witanie" w czambuł, inni, w pewnych sytuacjach, są w stanie je zaakceptować. Ostatecznie wszystko zależy od relacji, które łączą nas z adresatem wiadomości. 
  • Warto przy tym pamiętać, że w savoir-vivrze nie ma równości: profesor "witający" w mailu studentów nie narazi się na krytykę, ale już student piszący do profesora "Witam" może nie doczekać się na odpowiedź lub zostać niemiło zapamiętany.

Odpowiednie zakończenie, jak mail zakończyć? 
  • Formuła powitalna musi być skorelowana z pożegnalną. Jeśli zaczynaliśmy wiadomość od zwrotu "Szanowny /-a/-i", nie powinniśmy na koniec pisać "Pozdrawiam" czy "Łączę pozdrowienia". 
  • "Z poważaniem" uważane jest za zwrot najbardziej urzędowy, więc warto się zastanowić, czy chcemy, by nasz mail był w taki sposób odebrany. 
  • Po oficjalnym rozpoczęciu należy więc zakończyć wiadomość zwrotem "Z wyrazami szacunku" (względnie: "Z wyrazami szacunku i pozdrowieniami", jeśli nasze relacje z adresatem są nieco bliższe). 
  • Ważna informacja: po formule pożegnalnej nie stawiamy przecinka, wykrzyknika, łącznika ani innego znaku interpunkcyjnego. W nowej linii zapisujemy po prostu swoje imię i nazwisko.

Ma być ładnie i szybko
  • Poza treścią, ważna jest też strona graficzna maila. 
  • Tekstu nie powinniśmy formatować. 
  • Wszystko zapisujemy od lewego marginesu. 
  • Nie używamy też wcięć akapitowych - zamiast tego stosujemy odstępy.

Co z terminem odpowiedzi? 

Zgodnie z polskim obyczajem powinniśmy odpowiedź wysłać najpóźniej następnego dnia. Nie dotyczy to oczywiście sytuacji, gdy dłuższy czas jest potrzebny, bo wymaga tego sprawa.

1
( Hide )
  1. Świetnie napisany artykuł! Tego typu rady lepiej wziąć sobie do serca, niż popełnić jakąś gafę. Obecnie dużo można załatwić e-mailowo. Jednak decydując się na taką formę, warto jest wiedzieć, jak zachować się kulturalnie. Właściwe formy grzecznościowe, zrozumienie kontekstu oraz jasne i zwięzłe przekazywanie informacji są kluczowe dla skutecznej komunikacji on-line.

    OdpowiedzUsuń

Flickr Imags

blogger
© ZNOTATNIKA.PL all rights reserved
implementation with by FirmART